Teambuilding wordt vaak als verplicht jaarlijks nummer beschouwd, als cadeautje aan de medewerkers of gewoon omdat het hoort. De essentie van teambuilding is nochtans pijnlijk evident: bouwen aan de banden in je team. Toch schieten zoveel van de teambuilding events die georganiseerd worden door bedrijven in Vlaanderen langs hun doel.
Bored of onboarding?
Teambuilding activiteiten worden al te vaak maar om twee redenen georganiseerd:
1. Omdat je als bedrijf toch ‘iets’ moet doen. 2. Omdat er conflicten zijn in één of meerdere teams.
Beide redenen schieten het doel van teambuilding helemaal mis.
Een teambuilding organiseren omdat het hoort schept verkeerde verwachtingen. Het zorgt voor events zonder missie of richting en weinig inspiratie.
Teambuilding organiseren om conflicten op te lossen levert evenmin iets op. Integendeel, sommige activiteiten kunnen onderliggende frustraties zelfs aanwakkeren. Teambuilding doe je juist om diepgaande conflicten te voorkomen.
Het doel van teambuilding is dit: je collega’s niet langer zien als middelen tot een doel of als wandelende dassen. Een goede teambuilding zorgt ervoor dat je je collega’s buiten hun vertrouwde dagtaak aan het werk ziet. Dat levert meer op dan je op het eerste zicht zou denken.
Mensen verrassend uit de hoek laten komen
Mensen kunnen soms verrassen. Een goede teambuilding krijgt zoiets klaar door mensen uit te dagen uit hun comfortzone te stappen of iets niet-alledaags te doen. Je doorbreekt zo stugge denkpatronen. Door iets geheel nieuws te doen in een andere setting dan op de werkvloer leren medewerkers elkaar op een andere manier kennen en dit zorgt voor een groepsgevoel. Dat is het “ wij gevoel”. Geen eilanden, maar een netwerk van allerlei soorten relaties.Deze betrokkenheid en dit gevoel van “ SAMEN STERK“ zorgt voor verbinding. Waar afdelingen en teams voorheen soms verdeeld zijn en men op eilandjes werkt , ontstaat nu een krachtig team.
Ok, met welke zaken moet je nu echt rekening houden wil je een succesvolle teambuilding organiseren?
1. Vermijd kliekjes
Typisch aan zoveel teambuilding activiteiten met grotere groepen is kliekvorming. Het is leuk om met je workbestie(s) een leuke activiteit te doen, maar dat is niet de bedoeling van een teambuilding. Mensen gaan zelden uit zichzelf nieuwe groepen vormen, dus maak het structureel onderdeel van de activiteit en stel groepen samen.
2. Geen toeschouwers
Zorg dat IEDEREEN aan bod komt. Je hebt altijd mensen die liever toekijken. Maar toekijken is geen optie. Een goed event zorgt ervoor dat iedereen een rol krijgt en dat je ook de mensen die gewoonlijk weinig opvallen of zich liever terugtrekken leert kennen. Bij zovele teambuildings zijn het 'altijd dezelfden' die de kans krijgen zich te laten zien.
3. Maak het thematisch
Een positieve trend is zeker dat er steeds meer teambuilding activiteiten worden gecombineerd met inhoud en een boodschap in plaats van alleen een uitdagende activiteit te ondernemen of iets actiefs, sportiefs of gezellig te doen. Zo zal teambuilding meer betekenis krijgen en effectiever zijn , alsook veel gerichter en meer strategisch kunnen worden ingezet om bepaalde situaties of thema’s die binnen de groep spelen aan te kaarten en op te lossen.
4. Combineer talenten
Misschien klinkt een bedrijfstattoo en een duo-jump uit een klein vliegtuig wel cool, het bouwt niet aan je team. Stel een denktankje samen met mensen van elke afdeling. Vaak is het mogelijk en zeer zinvol om bepaalde activiteiten, bijvoorbeeld een zeer sportieve aan een intellectuele, te combineren. Denk bijvoorbeeld aan teambuilding games gebaseerd op het populaire tv programma 'De Mol'.